Skönhet på flaska

                     image75
Ett tips till Tina som klagar på sin torra hud! Smörj in dig efter duschen, innan du torkat, med följande blandning:


Olja för torr hud:

25 ml olivolja

20 ml rapsolja

5 ml tisteolja


Blanda allt i en söt liten flaska.


Jag valde medvetet oljor som finns i de flesta matbutiker, tisteloljan kan bli lite knivigare att hitta, själv köpte jag min på coop.


Tips inför sommaren! Sesamolja, finns också i de flesta matbutiker, kan tillsättas i blandningen ovan med 15% vilket blir 7,5 ml till mängden ovan, minska då lika mycket på olivoljan. Sesamolja är en fet olja som absorberas långsamt av huden, den passar fet till torr hy och används även i solskydd. Sesamol i oljan ger den en naturligt skyddande effekt mot solen på faktor 2-4, samtidigt som den skyndar på pigmenteringen! Dosering i solskyddsmedel 60-70%, testa att blanda med t ex 30-40% rapsolja, men glöm inte vanligt solskydd med HÖG faktor.


Några av er känner till att jag gärna experimenterar med tillverkning av allt ifrån egna crèmer till smink och schampo, för att slippa onödiga tillsatser som finns i det mesta ute i handeln. Sen jag började med detta har hud och hår blivit mycket friskare!  

Maja


Kommentarer
Postat av: Tina

Tack för tipset, ska genast testa! Jag tror att du ska få börja special tillverka diverse produkter åt mig, jag förbrukar alldeles för mkt som jag säkert inte borde. Vi får ta ett snack om det över en Brahma eller varför inte Cobra nån dag :)

2008-03-28 @ 13:39:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0