Apropå choklad

Ett litet minne från barndomen dök upp när choklad kom på tapeten. Min äldsta lillebror är laktosintolerant och kan alltså inte dricka mjölk eller för den delen äta choklad, så långt inga problem för mig. Men, alltid på resor när godis inhandlades av mina föräldrar, köptes vanligt godis till den laktosintoleranta och choklad till oss övriga, alltid! Vi andra fick aldrig äta av det vanliga godiset eftersom vi kunde äta choklad och det var synd om han som inte kunde det osv. ni fattar nog. Nu till problemet, jag hade gärna avstått den där hemska chokladen till förmån för det riktiga godiset som jag än idag är en seriös missbrukare av, se detta inlägg, men se det fick jag alltså inte. Det hela slutade nog med att jag önskade att även jag var laktosintolerant, vilket ju så här i efterhand känns ganska absurt, men tänk på detta när ni får egna barn, det som verkar som en bra idé kan innebära något helt annat för era oskyldiga små yngel!

Nu strax innan påsk åkte hela familjen på skidresa till sälen, en liten reuninon kan man säga, gissa vad som hände! Självklart fanns det vanligt godis till den laktosintoleranta och choklad till oss andra, för en kort stund slungades jag tillbaka i tiden och åt plikttroget av chokladen, men när jag kom underfund med att vi alla barn nu faktiskt är vuxna (i stort sett) började jag försiktigt äta av det riktiga godiset! Det kändes skönt att äntligen få hävda min rätt som godisätare, men ska jag vara riktigt ärlig var det nog ingen som lade märke till mitt uppror!

Trevlig förmiddag på er!

Maja


Kommentarer
Postat av: Tina

Varför inte köpa vanligt godis till alla!?

2008-04-03 @ 09:47:44
URL: http://luftslott4.blogg.se
Postat av: Majja

Jag har också funderat i de banorna, Tina, det enda vettiga jag kan komma fram till är att pappa älskar choklad och därmed tror att alla andra också gör det. Men som sagt jag vet inte, detta kommer fortsätta att förbrylla mig för resten av mitt liv!

2008-04-03 @ 09:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0